بررسی استفاده از دوربین مدار بسته برای بهبود امنیت شهری

يکشنبه 14 شهريور 1400
10:29
شیما

دوربین مدار بسته برای امنیت شهری
دوربین مدار بسته برای امنیت شهری

کاربرد اصلی دوربین مدار بسته در دوربین های حفاظتی است اما کاربردهای آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر می رود که شامل کاربرد هایی از قبیل پلیسی، نظامی، صنعتی، کنترل ترافیک و … می شود.

یکی از دلایل استفاده از دوربین مدار بسته پیشگیری از جرم است، پیشگیری از جرم یعنی پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ اقدامات لازم برای از بین بردن یا کاهش آن. یکی از مزایای بسیار مهم دوربین مدار بسته بازدارندگی آن است چرا که این دوربین های هوشمند فرصت ارتکاب جرم را از مجرم می گیرد.

تا چند سال پیش دوربین های مدار بسته در بانک، موزه ها و مراکز امنیتی استفاده می شد اما امروزه این دستگاه ها در فعالیت های حفاظتی، امنیتی، اداری و … هم رایج شده. فواید سیستم های نظارتی علاوه بر کاهش جرم می تواند فواید بسیار دیگری برای یک سیستم نظارتی بر شمرد که برخی موارد از این جمله اند:

  • کاهش ترس از وقوع جرم
  • کمک به تحقیقات پلیسی
  • مدیریت مکان
  • جمع آوری اطلاعات

استفاده از دوربین های مدار بسته در برخی موارد نمی تواند چندان موثر باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: وقتی چهره مجرم کاملا پوشیده باشد یا مجرم اطلاعات کامل و دقیقی درباره دوربین مدار بسته داشته باشد.

اهمیت دوربین مدار بسته در کنترل ترافیک

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین های مدار بسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده ای استفاده می شود. از جمله کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط جی پی اس به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان ها دارند. تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربرد های دوربین مدار بسته در کنترل وسایل نقلیه هستند.

شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها از جمله آخرین دستاوردهای دوربین های مدار بسته در این بخش می باشند.

خلاء قانونی استفاده از دوربین مدار بسته

برای استفاده از دوربین مدار بسته، قانون مدنی نداریم و این خلاء قانونی است. فیلم و عکس ضبط شده توسط دوربین در ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی جزء ادله اثبات جرم نیست و تنها می تواند در کنار سایر دلایل در اقناع قاضی موثر باشد.

کشور دوربین های مدار بسته

بریتانیا با نصب یک دوربین به ازای هر ۱۴ نفر از جمعیت خود، بیش از همه کشورهای جهان بر قلمرو خود نظارت دارد. این کشور تنها یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اما ۲۰ درصد از دوربین های مدار بسته کنترل در این کشور است.

قانون استفاده از دوربین مدار بسته

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات: در صورتیکه کسی از این فیلمها برای تهدید به قتل یا ضررهای تفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او اقدام کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به موجب ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، به مجازات:

  1. شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۲٫ زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
سخن آخر

در حال حاضر محال است که از خیابانی عبور کنید که در آن دوربین های مدار بسته دولتی یا خصوصی ناظر اعمال شما نباشند. دوربین های ترافیکی، دوربین های پلیش راهنمایی و رانندگی دوربین های کنترل طرح ترافیک، دوربین های بانک ها و موسسات مالی، دوربین های مدار بسته شرکت ها و مغازه ها، چشمانی همیشه بیدار هستند که اعمال و رفتار شهروندان را زیر نظر دارتد.

با توجه به آنچه کارشناسان در این گفت و گو مورد تاکید قرار دادند تا زمانی که این دوربین ها اعمال و رفتار شهروندان را در محیط های عمومی زیر نظر داشته باشند، خط قرمزی نادیده گرفته نشده است برعکس این اقدام تاثیر بازدارنده در ارتکاب جرایم دارد چرا که مجرمانی که می دانند اعمال آنها ۲۴ ساعت شبانه روز ثبت می شود، به راحتی اقدام به ارتکاب جرم نمی کنند.

به عبارتی هزینه های ارتکاب جرم برای این افراد بالا می رود. اما اگر این دوربین های مدار بسته حریم خصوصی افراد را به خطر اندازد جرم و قابل تعقیب خواهد بود. حریم خصوصی یکی از حقوق شهروندان محسوب می شود که به راحتی نمی توان آن را نقض کرد. بنابراین خط قرمز استفاده از دوربین های مدار بسته، حریم خصوصی افراد است. تا زمانی که این دوربین ها وارد این حریم نشده اند.

جرمی را مرتکب نشده اند. استفاده از دوربین مدار بسته برای اهداف مشروع قانونی و برای حفظ امنیت مشکلی به وجود نمی آورد. حریم خصوصی افراد در دولت جمهوری اسلامی ایران مصون است و هیچ کس حق ورود به آن را ندارد، مگر در مورد تزاحم حریم خصوصی با حقوق دیگران و یا تزاحم حریم خصوصی با مصالح عمومی.

https://hookedheartie.com/activity/p/868387/

http://geekgirlsnightout.com/membership/activity/p/3347398160276594160/

https://cinecrowd.com/en/node/1114?page=65#comment-440332

http://beta.lekhafoods.com/speciality/pizza/tuscana-pizza-margherita.aspx


[ بازدید : 162 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]